Man ši knyga buvo pilna naudingų patarimų ir priminimų, leidžiančių ir vėl sugrįžti prie to, kas man pačiai svarbu auginant dukrą. Be to, tai ir pirmoji mano išklausyta audio knyga. Klausydama dariausi sau šiokį tokį konspektą – gal pasidalintos mintys bus naudingos ir jums. Tiesa, atskirai penkių meilės kalbų neaptarsiu.
“Vienas subrendusio žmogaus bruožų yra gebėjimas skleisti šilumą kitiems ir pačiam sulaukti supratimo visomis meilės kalbomis.”
Autoriai kalba apie vaiko emocijų “bako” pripildymo svarbą. Apie besąlygišką tėvų meilę, kurią vaikas nuolat išbando. Meilė nėra jokiais būdais užsitarnaujama. Vaikui reikia besąlygiškos meilės. Tačiau tėvų tikslas neturi būti duoti viską, ko tik vaikas užsigeidžia. Tėvai turėtų visuomet išlikti tvirti, bet malonūs.
“Kuo labiau vaikas jaučiasi mylimas, tuo lengviau jį drausminti.”
Drausminimo tikslas – savikontrolės ugdymas. Jei vaikas jaučiasi saugus ir mylimas, tada drausminimui nesipriešinama – vaikas jaučia, kad tai daroma jo naudai. Netinkamas elgesys parodo vaiko bandymą gauti meilės. Į netinkamą elgesį nereikėtų žiūrėti pro pirštus, bet ir nebausti. Jei vaikas jaučia kaltę, galima tiesiog atleisti, taip ugdoma sąžinė, mokoma atleisti kitam, išsaugomas autoritetas.
Knygoje aptariami ir vaiko elgesio kontrolės būdai:
- Prašymai – maloniai, bet tvirtai. Paliekama atsakomybė vaikui, išlaikomas bendradarbiavimas;
- Paliepimai – kai nebeužtenka prašymo. Nerekomenduojama naudoti dažnai;
- Švelnus fizinis manipuliavimas. Svarbu atskirti negatyvizmą nuo nepaklusimo. Šis metodas tinka, kai vaikas tiesiog kartoja “ne”.
- Bausmė – planuoti, iš anksto nustatyti, kokios bausmės ir už ką gali būti skiriamos. Prieš ją skiriant ir po jos svarbu parodyti vaikui meilę. Neskirti bausmės, kuri susijusi su pagrindine vaiko meilės kalba. Kitu atveju, tai jį labai įskaudins.
- Elgesio modifikavimas: teigiamas paskatinimas, neigiama pasekmė, bausmė. Naudojant šį būdą nebeįmanoma besąlygiška meilė, nes iškeliama nauda, naudojama tam tikra manipuliacija ir tikėtina, kad vaikas ateity elgsis taip pat su kitais.
Emocinė branda – svarbiausias faktorius mokymęsi. Jei tėvai rūpinasi tik fiziniais poreikiais, vaikas neturės motyvacijos mokytis – jo emocinis rezervuaras tuščias. Svarbu ugdyti ir vaiko atsakomybę už savo elgesį – įkalbinėjimai nėra tinkamas būdas motyvuoti. Reikia stebėti, kur vaiko dėmesys linksta, drąsinti, bet leisti imtis iniciatyvos pačiam. Šilti santykiai su tėvais – pagarbos sau pagrindas. Knygoje minimas tyrimas atskleidė, kad kuo daugiau vaikas praleido laiko su tėvais, tuo geriau mokėsi. Emocinė branda svarbi ir streso valdymui ateity, ir emociniam saugumui, pokyčių priėmimui, bendravimui. Jei vaiko emocinis rezervuaras nepildomas, o tenkinami tik fiziniai poreikiai, yra tikimybė, kad jis taip ir nepasieks emocinės brandos.
Tėvystė – tarnystė, sako autoriai, todėl itin svarbi tėvų fizinė, dvasinė, proto ir emocinė sveikata. Kartu tai – gero gyvenimo pavyzdys – ir geriausia dovana vaikui. Svarbu kaskart atrasti ribą tarp savarankiškumo mokymo ir pagalbos. Padedant ugdomas sugebėjimas dalinti meilę kitiems – nesavanaudiškas patarnavimas.
Knygoje yra skyrius apie tai, kaip kalbėti meilės kalbomis nepilnose šeimose. Autoriai parodo, kad įmanoma išgyventi ir skyrybas be visam gyvenimui gaunamų traumų, bei susikurti gerą gyvenimą. Svarbu, kaip su viskuo susitvarko tėvai, su kuriais lieka gyventi vaikai. Vieniši tėvai, kaip ir bet kurie kiti žmonės, turi emocinį meilės poreikį. Tam patikimiausi yra seni draugai.
Dar keletas pasižymėtų minčių:
- Vaikas įsimena jausmus, o ne įvykio detales.
- Geriau leisti vaikui išsakyti pyktį žodžiais.
- Mūsų komplimentai – vaikų savęs suvokimo dalis. Labai svarbu girti nuoširdžiai, nes vaikas jaučia, kada giriama tik tam, kad pasijustų gerai.
- Dovanų ignoravimas gali parodyti, kad uždaresniems vaikams reikia prisipildyti emocinį rezervuarą.
- Kaip atrasti vaiko pagrindinę meilės kalbą? Galima duoti po du pasirinkimus ar dvi savaites akcentuoti vieną meilės kalbą, kad galėtume nustatyti, kokia pagrindinė vaiko meilės kalba.
- Vaikų jėgos turi būti nukreipiamos mokymuisi, o ne ieškojimui meilės, kurios negavo.
Kaip visada, teorija graži, o praktikoje reikia daug daug pastangų ir laiko, ar ne?

Audio knyga: Audioteka